Schicht um Schicht bringt Hanna Kaminski Farben auf die Leinwand, die den Malgrund in changie­ renden Ausprägungen für sich einnehmen und sich in offenen Formen entfalten. Mal undefinierte, mal ganz klare Formen stoßen auf durchlässige Pinselstriche, die Assoziationen zur Gegenständ­ lichkeit zulassen, sich dabei aber nicht streng aufdrängen. Hanna Kaminski untersucht erste moti­ vische Vorstellungen auf das, was übrigbleibt, wenn im Tun verlernt wird. Dabei nutzt sie das Medium Malerei als Hilfsmittel, sich von anfänglichen Vorstellungen im Arbeitsprozess mehr und mehr zu lösen.

Die Formen und Farben, die sie findet, stehen in den Arbeiten in ständiger Kohärenz, befinden sich in einer gegenseitigen Abhängigkeit und einem spürbaren Spannungsverhältnis, das beide Pole auf der Leinwand vereint. Es offenbaren sich eine befreiende Leichtigkeit und enorme Kraft, die eine Symbiose eingehen. Hanna Kaminski setzt die Malerei gezielt ein, um einen Arbeits­ prozess zu visualisieren, dabei neue Farbschichten offenzulegen und Formen freizugeben, die zu Beginn noch nicht fest in das Werk eingeschrieben wurden.

Die Künstlerin macht einen spielerischen und explorativen künstlerischen Prozess sichtbar, den wir als Betrachtende gespannt auf den Leinwänden nachverfolgen dürfen.

Text von Carolin Kralapp, Juni 2023


Two men, one big, one skinny, push a piano up a Hollywood villa’s flight of stairs. No matter how they go about their arduous task, the big thing keeps rolling back. Watching this famous Sisyphean scene from “Laurel and Hardy” a hundred years later, we might recognize a quite contemporary reality: Two ill-paid freelance delivery men, trapped in a jinxed condition defined by exploitation of labor and insurmountable class difference. Similar to the social critique comically expressed by slapstick, Hanna Kaminski’s canvases appear playful at first glance, but speak of existentialist deadlock.

Continuing modern traditions of painterly formalism, Kaminski’s hazy compositions are barely figurative. Yet, cartoonish elements tease us into looking for narrative clues. Greenish, blue and orange clouds of colour condense into a recurring set of shapes: Waving hand palms, loud mouths, spit and teeth. Whatever is manifesting in these paintings – it is struggling over space on the stretcher frame like a rowdy crowd in a too narrow elevator. And don’t these decorative vertical stripes look a hell of a lot like prison bars?

For the lack of better words, Kaminski’s art has a way of ‘coming too close’. Evoking the pictogrammatic modes of address we’ve grown used to since the advent of text messaging, the artist’s canvases reverberate with the noise of our heavily mediated environments. Instagram, for example, where videos are mostly shot with selfie cameras, has accustomed us to a visual reality in which random strangers are only an arm’s length away. Here, the whole world seems stuck in 5-second-loops: Phrases, melodies and jokes repeat. Meanwhile, addictive software design keeps us tethered to our phones.

Slapstick once provided comical relief from the oppressive conditions of a new Fordist world order. Today, apps have brought about a new freelance precariat, while commercializing even the most private spheres of interhuman relations. In a medium once praised as a space of contemplation, Kaminski’s paintings withhold closure and relief. Playing nice, their thick emotional charge is tangible. Like bottled up frustration; like a laugh stuck in your throat. There is no such thing as a harmless joke.

Text by Katharina Weinstock, August 2021